دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 686312
تعداد نوشته ها : 524
تعداد نظرات : 85

Loading...
Rss
طراح قالب
GraphistThem246


اچ.پی، سونی، فوجیتسو، توشیبا و اپل، گران‌فروشان بازار رایانه‌های قابل حمل

قیمت لپ‌تاپ‌ها امروزه نسبت به سال‌های قبل بسیار مناسب‌‌تر شده است؛ ولی در بعضی محصولات به ویژه سری‌های کم‌حجم‌تر، قیمت‌های گزافی وجود دارد که از چشم کارشناسان دور نمی‌ماند. مقاله پیش رو از نوشته‌های اخیر بروک کراترز، از دبیران گذشته CNET News.com است که هم‌اینک، به‌عنوان دبیر نسخه آسیایی وال‌استریت‌ژورنال مشغول به کار است.

روی بعضی از لپ‌تاپ‌ها، به ویژه آنهایی که بسیار سبک و فوق ‌قابل‌حملند، قیمت‌های واقعا بی‌شرمانه‌ای خورده است. در عصری که لپ‌تاپ‌ها بسیار ارزان‌تر از گذشته معامله می‌شوند، آیا برچسب‌های 2هزار تا 3هزار دلاری بعضی برندها واقعا می‌ارزند؟ من 3 خاطی و دو دسته را که تخلف کمتری مرتکب شده‌اند ولی با این حال قیمت‌هایشان منصفانه نیست، فهرست کرده‌ام.

 
متهم ردیف اول: اچ.پی
اجازه بدهید با محصولی از شرکت «هیولت-پکارد» شروع کنیم. لپ‌تاپ اچ.پی Voodoo Envy 133 را می‌توان به داشتن غیرمنصفانه‌ترین قیمت متهم کرد؛ زیرا در حالی برای شما 2700 دلار آب می‌خورد که حدود 8 ماه است روزآمد نشده و بنابراین، سخت‌افزارهای از رده خارج در آن به کار رفته است.

این محصول 13 اینچی فوق نازک در حالی چنین قیمت گزافی دارد که به جز یک درایو نوری خارجی و یک آداپتور برق بی‌سیم، هیچ مزیت فوق‌العاده‌ای به خریدار نمی‌دهد. چه آن‌که پردازشگرش قدیمی و کارت گرافیکی‌اش مدل سال گذشته است؛ و درایو حافظه‌اش هم به جای 128 گیگابایت که اکنون استاندارد است، 64 گیگابایت نصب شده است.

به طور خلاصه مشخصات کلی این لپ‌تاپ چنین است:

• یک پردازشگر قدیمی Core 2 Duo SP7700، با فرکانس 1.8گیگاهرتز ، محصول شرکت اینتل
• یک درایو 64 گیگابایتی از نوع سولید‌استیت
• یک شتاب‌دهده گرافیکی X1300، محصول شرکت اینتل
• یک باتری کم عمر 3 سلولی
• یک درایو نوری خارجی

متهم ردیف دوم در گران‌فروشی،

 سری Z از محصولات سونی وایو است. از سری این محصولات 13 اینچی که تنها 1.5 کیلوگرم وزن دارند، مدل VGN-Z590UBB به قیمت حدود 3900 دلار فروخته می‌شود. جالب توجه این است که گارانتی چنین لپ‌تاپ گران‌قیمتی تنها یک سال است!

با این اوصاف، اول به نکات آن مثبت می‌پردازیم. تراشه گرافیکی جداگانه GeForce 9300محصول شرکت Nvidia در سری Z از محصولات وایو، یکی از غیرمعمول‌ترین ویژگی‌های آن است. تقریبا تمامی لپ‌تاپ‌های فوق قابل‌حمل جدید، از گرافیک روی برد 4500MHD اینتل بهره می‌گیرند. به علاوه روی سری Z حافظه اس.دی.رم DDR3 نصب شده است.

با همه این اوصاف، قیمتی نزدیک به 4هزار دلار برای چنین محصولی خیلی گزاف است، مگر این که سونی برای اتصالات حافظه از طلا استفاده کرده باشد و دیگران را از این موضوع بی اطلاع گذاشته باشد. در غیر این صورت با وجود یک پردازشگر سیلیکونی جدید P9500 اینتل، گرافیک مرکب از اینتل و انویدیا، و یک صفحه‌ نمایش با وضوح بالا، قیمت در نظر گرفته شده به این محصول نمی‌آید.

 
متهمان ردیف بعدی
محصول 12 اینچی فوجیتسو، لایف‌بوکB6230 با وزن 1.4 کیلوگرم به قیمت 1800 دلار فروخته می‌شود. اگر چه از نظر قیمت پایین‌تر از وودو و وایو قرار دارد، ولی مشخصات آن به هیچ وجه مشخصات یک لپ‌تاپ 1800 دلاری نیست. یک پردازشگر قدیمی 1.2 گیگاهرتزی ULV U7600 اینتل، رم یک گیگابایتی، هارد دیسک 80 گیگابایتی، وای-فای 802.11a/b/g و یک سال گارانتی. واقعا حتی با خواندن این مشخصات آدم چرتش می‌گیرد!

شماره چهار را در فهرست گران‌فروشان، مدل S4202 از سری محصولات 12 اینچی Portege R600 توشیبا به خود اختصاص داده است. جدای از قیمت، نگاهی کوتاه به ویژگی‌های این لپ‌تاپ می‌تواند بسیاری از خریداران به سمت خود جذب کند. وزنی بسیار سبک حدود 1 کیلوگرم، رم 3 گیگابایت، درایو سولید‌استیت 128 گیگابایتی، درایو نوری داخلی، وای-فای 802.11a/b/n و یک وب‌کم در چنین لپ‌تاپ جمع‌و‌جوری حقیقتا فوق‌العاده است.

ولی چه چیز این ویژگی‌های فوق‌العاده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟ شما قضاوت کنید آیا یک پردازشگر سرعت‌پایین SU9400 اینتل (1.4 گیگاهرتز) با یک لپ‌تاپ 3000 دلاری جور در ‌می‌آید؟ این را بگذارید در کنار قیمت محصولات مشابه، مانند نت‌بوک‌های 500 تا 700 دلاری و اچ.پیPavilion dv2 که حدود 900 دلار فروخته می‌شود؛ حالا متوجه می‌شوید که چه کلاه بزرگی برای سر مشتریان رفته است؟

و اما آخرین متهم در فهرست من! با این که می‌دانم با انتقاد مواجه می‌شوم، ولی باید به MacBook Air اپل هم اشاره کنم. بهره‌گیری از پردازشگر جدید اینتل، گرافیک انویدیا و درایو سولید‌استیت 128 گیگابایتی در نسخه جدید این سری از محصولات اپل، پیشرفت خوبی به حساب می‌آید؛ ولی قیمت 2500 دلاری برای آن خیلی زیاد است و به نظر من 2000 دلار قیمتی زیاد ولی مناسب برای چنین محصولی است.

سی.نت نیوز؛ فوریه 2009

 


X