دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 684695
تعداد نوشته ها : 524
تعداد نظرات : 85

Loading...
Rss
طراح قالب
GraphistThem246
انتقال آسان ویروس، ویژگی مهم آنفلوانزای خوکی است .

عضو کمیته علمی کشوری آنفلوانزا گفت: آنفلوانزای خوکی بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که به راحتی از خوک به انسان و از انسان به انسان منتقل می شود و بسیار مرگبار است.

دکتر "مسعود مردانی" فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: اخیرا در مکزیک نوعی ویروس آنفلوانزا مشاهده شده که از خوک به انسان سرایت می کند و تاکنون منجر به مرگ دهها تن شده است.

وی افزود: طبق آخرین آمار تا به حال 800 نفر در مکزیک مبتلا شده اند که 81 نفر آنها جان خود را از دست داده اند.

همچنین تا 26 آوریل در آمریکا 20 نفر ( 7 نفر در کالیفرنیا، 8 نفر در نیویورک و بقیه در سایر ایالت ها) به بیماری آنفلوانزای خوکی مبتلا شده اند.

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: آنفلوانزای خوکی بیماری بسیار کشنده ای است که سرعت انتقال این بیماری از خوک به خوک بسیار بالا است، اما در خوک کشنده نیست و در انسان بسیار کشنده است.
وی یادآور شد: این بیماری قابلیت سرایت از انسان به انسان و از خوک به انسان را دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، احتمال وجود چرخه انتقال ویروس بین خوک ، پرنده و انسان را مطرح کرد.
مردانی با اشاره به اینکه علایم این بیماری همانند علایم آنفلوانزای فصلی است، گفت: علایم این بیماری به صورت سرفه، تب بالا، بدن درد، سردرد، درد شکم ظاهر می شود و در برخی موارد همراه با اسهال و استفراغ است.

فوق تخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: آنفلوانزای خوکی به شدت در انسان پیشرفت می کند و دستگاه تنفسی بیمار را دچار اختلال می کند و در نهایت به مرگ بیمار می انجامد.

عضو کمیته علمی کشوری آنفلوانزا با اشاره به اینکه نحوه انتقال این بیماری همانند انتقال بیماری آنفلوانزای فصلی است گفت: دست دادن و تماس با ترشحات و قطرات دستگاه تنفسی عامل بسیار مهم انتقال ویروس عامل این بیماری است و با توجه به اینکه انتقال این بیماری به راحتی صورت می گیرد، کشورهای درگیر شامل مکزیک و آمریکا اقدامات پیشگیرانه بسیار سختی را به اجرا درآورده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تلاش جامعه جهانی بر این است که سریعا وارد اقدامات و عملیات پیشگیری کننده شده تا این بیماری از کشورهای درگیر (مکزیک و آمریکا) به سایر کشورهای دنیا نفوذ نکند.
مردانی یادآور شد: کشورهای جنوب شرق آسیا، ژاپن و چین اندونزی در فرودگاه های خود افرادی را که از آمریکا و مکزیک وارد می شوند مورد بررسی قرار می دهند و به آنها ماسک و وسایل حفاظتی می دهند.

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: طبق آخرین گزارشهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، هیچ موردی از موارد ابتلای به آنفلوانزای خوکی در ایران مشاهده نشده است.
وی افزود: با این حال باید اقدامات احتیاطی به خصوص در کنترل مرزهای هوایی کشور از لحاظ ورود مسافرین از کشورهای درگیر به ایران صورت گیرد.

مردانی یادآور شد: ارتباط مستقیمی بین راههای هوایی در ایران و مکزیک وجود ندارد، اما باز باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام داد چون ممکن است یک مسافر از این کشورها وارد دبی و از آنجا وارد ایران شود.

آنفلوانزای خوکی بیماری مشترکی بین انسان و حیوان است. تا حدود یک ماه قبل تنها خطری که در مورد بیماری مشترک بین انسان و حیوان جامعه جهانی تهدید می کند آنفلوانزای مرغی بود که تقریبا توجه تمام دنیا را به خود معطوف کرده بود.اما اخیرا ابتلا به آنفلوانزای خوکی در مکزیک مرگ دهها نفر را به دنبال داشته است.
آنفلوانزای خوکی نشانه هایی شبیه به آنفلوانزای فصلی دارد که معمولا با تب و لرز و سرفه و بی اشتهایی همراه است.

کمیته فوریت‌های سازمان بهداشت جهانی به کشورهای جهان توصیه کرد به شدت مراقب هرگونه شیوع غیرعادی بیماری‌های شبه آنفلوآنزا و ذات الریه شدید باشند.

این سازمان اعلام کرد: این بیماری از توان بالقوه‌ای برای ایجاد همه‌گیری برخوردار است.

این کمیته این بیماری واگیردار را یک فوریت بهداشتی همگانی اعلام کرد که نگرانی بین‌المللی ایجاد کرده است.
آخرین گزارشها، حاکی از وجود مواردی از این بیماری در استرالیا و کانادا است. این بیماری در مسافرانی که از مکزیک به این کشورها بازگشته اند مشاهده شده است.

همچنین وزارت بهداشت چین روز دوشنبه به شهروندان این کشور هشدار داد مراقب شیوع احتمالی بیماری مرگبار آنفلوانزای خوکی در کشور باشند. با این حال هنوز هیچ موردی از آنفلوانزای خوکی در چین مشاهده نشده است.

X