دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 711329
تعداد نوشته ها : 524
تعداد نظرات : 85

Loading...
Rss
طراح قالب
GraphistThem246
 دریم ویور : رویاباف طراحان وب  نام این نرم افزار به معنای رویاباف میباشد ، البته از نظر من ماکرومدیا در این مورد اصلا اقراق نکرده است . چون کار این نرم افزار آنچنان ظریف و استثنایی است که جز در رویای شما قابل تصور نیست . در این مقاله در مورد قابلیتهای نرم افزار Dreamweaver صحبت خواهد شد .    کار دریم ویور چیست ؟  نرم افزار Dreamweaver از شرکت Macromedia در نگاه اول نرم افزار ساده ای جهت ساخت صفحات HTML (Hyper Text Markup Language) است . که به ما کمک میکند تا مجبور نشویم کدهای زبان HTML را حفظ کنیم و با چند حرکت و کلیک دستورات به زبان HTML انجام میشوند و در واقع باید بگوییم این نرم افزار Dreamweaver است که Tag های زبان HTML را کاملا حفظ کرده و برای ما انجام میدهد .  شاید اولین سوالی که برای شما پیش بیاید این است که چه اشخاصی به سوی نرم افزار Dreamweaver میروند و چرا از نرم افزار های رقیب Dreamweaver یعنی GoLive از شرکت Adobe و FrontPage از شرکت Microsoft استفاده نکنیم . جواب این است که نرم افزار Dreamweaver از شرکت Macromedia و همچنین نرم افزار GoLive از شرکت Adobe برای طراحان وبی است که کارهای گرافیکی میتوانند بکنند یا بهتر بگویم طراح گرافیکی هستند اما نرم افزار FrontPage از شرکت Microsoft برای کسانی بیشتر به درد میخورد که کار آنها اتوماسیون اداری است یعنی با مجموعه برنامه Office از شرکت Microsoft کار میکنند بهتر است . و ما چون زمینه کارمان گرافیک است از بین نرم افزارهای Macromedia Dreamweaver MX 2004 و Adobe GoLive CS نرم افزار Dreamweaver را انتخاب کردیم ، زیرا نرم افزار Dreamweaver با نرم افزار Fireworkes از همین شرکت Macromedia است به خوبی مکالمه میکند و نرم افزار GoLive با نرم افزار Adobe ImageReady به خوبی مکالمه میکند و ما نیز چون Target کارمان شرکت Macromedia است نرم افزار Dreamweaver MX 2004 را انتخاب کردیم .  Dreamweaver MX 2004 به جز ساخت صفحات HTML از نوع Static و Dynamic میتواند به ساخت صفحات با PHP و ASP و ASP.NET و JSP و ColdFusion نیز به ما کمک کند ، همچنین این برنامه فلش را بخوبی پشتیبانی میکند و همین امر در طراحی سرعت ما را افزایش و خطاهای ایجاد شده در فرانت پیج را در هنگام کار ب
دسته ها : آموزشی
متاتگ چیست ؟  متاتگ ها راهی برای شناساندن وب سایت شما به جهان خارج است . عنوان تگ هایی که برای صفحات سایت خود تعریف میکنید موتور های جستجوگر را در شناختن مطالب داخل سایت شما یاری میکند .    دو نوع اصلی متاتگ وجود دارد : این متاتگ باعث میشود که اطلاعات اضافی ای همراه صفحه وب درخواستی شما در http header به مرورگر ارسال شود . مثلا میتوانید تاریخ انقضای اطلاعات را تعیین کنید یا میتوانید صفحه وب را با یک متا تگ خاص پس از چند ثانیه به صفحه دیگری بفرستید بدون دخالت کاربر !  HTTP-EQUIV این نوع از متاتگ برای تعیین اطلاعات داخل صفحه وب استفاده میشود که باعث میشود صفحه وب شما با راحتی بیشتری برای موتورهای جستجوگر شناخته شود ... مثلا زبان این صفحه ، نام طراح ، کلمات کلیدی این صفحه و ...  NAME   متاتگ ها کجای صفحه وب نوشته میشوند ؟ متاتگ ها را باید داخل تگ head نوشت . در صفحه هایی که از چند فریم درست شده باید در تمام صفحات متاتگ را نوشت. به مثال های زیر دقت کنید : content در متاتگ کارش معرفی مقداری هست که متاتگ با یکی از دو صفت name و HTTP-EQUIV در خود دارد .    مثال : NAME="keywords" CONTENT=" persian macromediax dreamweaver"> تگ بالا را یه نگاه کنید . از نوع name است . مقدار name مساوی با keywords است . یعنی این متاتگ کارش شناساندن کلمات کلیدی سایت به موتور های جستجوگر است ... اگر میخواهید موتور های جستجو مانند گوگل سایت شما را بهتر بشناسند این تگ را به قالب سایت یا وبلاگ خود بیفزایید و در جلوی content کلمات کلیدی سایت خود را بنویسید .    مثال : NAME="description" CONTENT=" persian web design center"> تگ بالا کارش افزودن توضیحات سایت شما به موتور های جستجوگر است . اگر این تگ را به وب سایت یا وبلاگ خود اضافه کنید از ماه آینده اگر کسی بصورت تصادفی در گوگل به سایت شما بر بخورد توضیحات داخل این متا تگ را بجای توضیحات میبیند . یعنی گوگل دقیقا از این متاتگ برای ذخیره اطلاعات درباره سایت شما استفاده میکند . پس بکاربردن این متا تگ ها خیلی مهمه !   مثال :<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Tue, 04 Dec 1993 21:
دسته ها : آموزشی
آموزش CSS - طراحی یک سایت بدون استفاده از جدول ها  بیایید به روزهای اولیه وب برگردیم . هیچ استانداردی نبود و هر مرورگر هر روز یه تگ جدید معرفی میکرد. بالاخره یه موسسه همه مرورگر ها رو سر یه میز جمع کرد و با هم استانداردی بنام W3C را تصویب کردند . در این زمان نیاز عمده ای حس میشد که محتویات سایت از طراحی جدا شود . در اینجا بود که سر و کله CSS پیدا شد و مسئولیت نمایش نمای صفحات را بعهده گرفت و XHTML نیز برای نمایش اطلاعات بگار گرفته شد .   چرا باید بجای جدول از کد CSS استفاده کرد ؟ اول اینکه کد شما خیلی کوتاه تر میشه ، حتی نصف !  دوم اینکه سرعت لودینگ سایت شما بیشتر میشه .  راحت تر تغییر مییابد : شما یک فایل CSS را تغییر می دهید و کل سایت شما تغییر می یابد .  مطالب از قالب سایت میشود .   در این مقاله شما یاد میگیرید چگونه بجای جداول از CSS وکلاس های آن استفاده کنید . ساخت کلاسی برای عناصر تگ <div> : اولین قدم ساخت کلاس CSS است که المنت های تگ <DIV> از آن استفاده میکنند . بصورت زیر : div.leftnav{    background: white;    color: black;    /* other display information here */    /* add Positioning information here */    } این کلاس بسیار ساده است و در اصل الان کاری انجام نمیدهد . فقط متن سیاه را روی زمینه سفید تعریف میکند . شما باید از این المنت در جایی از صفحه استفاده کنید .  موقعیت یابی وابسته ساده : این بدین معناست که ما فقط هر عنصر را در موقعیتش قرار میدهیم و بدین تعریف کردن جای دقیق آن در صفحه . div.leftnav{   background: white;   color: black;   /* Other display information here */   width: 15%;   }  خوب . ما چه انجام دادیم ؟ ما گفتیم که هدایتگر چپ باید در سمت چپ باشه ، جاییکه در صفحه قرار میگیرد . این بد نیست ، اما برای انعطاف بیشتر ممکنه شما به موقعیت یابی مطلقی نیاز داشته باشید . همچنین این خیلی مهمه که بدونین که چیزی که شما تا حالا انجام دادید موقیت نمایی اصلی نیست . تمام چیزی که تعریف کردید Width بود . بنابرین یک المنت با پهنای 15% ساخ
دسته ها : آموزشی
JavaScript چیست؟ 


در اولین روزهای تاسیس وب دستورات HTML بسیار ساده بود، ولی هنگامی که Web، شروع به پیشرفت نمود، طراحان خواستار کنترل بیشتری شده و در نتیجه مجموعه دستورات مورد نیاز تهیه گردید.سپس از آنجاییکه صفحات وب، بهتر است به صورت دینامیک و متحرک باشند، طراحان نیز خواستار ارتباط بین بینندگان سایت و صاحبان آن شدند، در نتیجه استفاده از دستورات HTML به تنهایی نیاز آنها را برطرف نکرد و سپس شرکت Netscape برای ایجاد و کنترل ارتباط بین صاحبان سایت و بینندگان آن در صفحات Web از JavaScript کمک گرفت.
JavaScript یک زبان برنامه نویسی است که به وسیله آن میتوان بین کاربر و سایت ارتباط برقرار نمود . زبان JavaScript به حروف بزرگ و کوچک حساس میباشد. برخلاف شباهت اسمی موجود برنامه Java و JavaScript، هیچگونه شباهتی بین این دو برنامه وجود ندارد. Java یک زبان برنامه نویسی بسیار کامل پیشرفته ای است که توسط شرکت sun microsystem تهیه شده و جاوا اسکریپت توسط شرکت netscape.( اساس Java در برنامه های client-side برای ایجاد appletها میباشد، این برنامه های کوچک توسط شبکه اینترنت دریافت شده و درون خود browserها اجرا میشوند بطوریکه بعلت وجود قابلیت همه گیر Java، این برنامه در تمامی browserهایی که قابلیت اجرای Java را دارند، کار میکنند). زبان JavaScript یک زبان برنامه نویسی "شی گرا" میباشد. از آنجا که JavaScript یک متن ساده میباشد، در نتیجه میتوان از هر ویرایشگر متن کمک گرفت، در سیستم ویندوز اغلب کاربران از برنامه notepad استفاده میکنند.امروزه کدهای جاوا در صفحات وب برای زیبا نمایی یا افزایش پویایی صفحات کاربرد زیادی دارد. 
منابع جاوا اسکریپت جاوا اسکریپت دات آی آر javascript.internet.com javascriptkit.com

دسته ها : آموزشی
آشنایی با زبان اسکریپتی جاوا اسکریپت  اگر کمی با دنیای وب آشنایی داشته باشید حتما در مورد جاوا اسکریپت شنیده اید و هرگاه در مورد حرکات عجیب و غریب بعضی از سایت ها از دوستان پرسیده اید آنها را به جاوا اسکریپت نسبت داده اند. حرکاتی مانند حرکت یک عکس یا متن بدنبال موس ، لرزیدن صفحه هنگام ورود به یک وبلاگ ، منوهای پایین افتادنی در سایت ها و ... اما جاوا اسکریپت چیست؟ جاوا اسکریپت زبانی است که در صفحات html کاربرد دارد و قابلیتهای بسیاری از قبیل : افزایش کیفیت طراحی صفحات , کنترل صفحات ، کنترل browser بازدید کننده ، ساخت و استفاده cookie ها و بسیاری چیزهای دیگر.   اطلاعات پیش نیاز چیست؟ فقط HTML /XHTML ، البته کمی هم دید برنامه نویسی لازم است .اما ما تمامی مبانی آنرا به شما آموزش میدهیم و شما احتیاجی به دانستن زبان برنامه نویسی جداگانه ندارید ولی کمی دید برنامه نویسی لازم است. JavaScript یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی است که کدهای آن بسیار شبیه به زبان C است . زبان جاوا اسکریپت به حروف بزرگ و کوچک حساس میباشد. ). زبان JavaScript یک زبان برنامه نویسی "شی گرا" میباشد. از آنجا که JavaScript یک متن ساده میباشد، در نتیجه میتوان از هر ویرایشگر متن کمک گرفت، در سیستم ویندوز اغلب کاربران از برنامه notepad استفاده میکنند   تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت : برخلاف شباهت اسمی موجود برنامه Java و JavaScript، هیچگونه شباهتی بین این دو برنامه وجود ندارد. Java یک زبان برنامه نویسی بسیار کامل و پیشرفته ای است که توسط شرکت sun microsystem تهیه شده و جاوا اسکریپت توسط شرکت netscape.( اساس Java در برنامه های client-side برای ایجاد appletها میباشد، این برنامه های کوچک توسط شبکه اینترنت دریافت شده و درون خود browserها اجرا میشوند بطوریکه بعلت وجود قابلیت همه گیر Java، این برنامه در تمامی browserهایی که قابلیت اجرای Java را دارند، کار میکنند   مزایای جاوا اسکریپت : · جاوا اسکریپت بر خلاف vbscript در همه browser ها قابل استفاده و خوانده شدن است. · جاوا اسکریپت قابلیت برنامه نویسی را به صفحات HTML شما میدهد. · جاوا اسکریپت صفحات HTML شما را پویا میکند. · جاوا اسکری
دسته ها : آموزشی

تفاوت های اکشن اسکریپت و جاوا اسکریپت 

اکشن اسکریپت بسیار شبیه به هسته زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است . نیازی به دانستن جاوا اسکریپت برای یاد گیری اکشن اسکریپت نیست ، اما با دانستن آن ، اکشن اسکریپت برای شما کمی آشنا خواهد بود . 

انجمن شرکت های کامپیوتری اروپا ECMA در سند رسمی شماره 262 خود جاوا اسکریپت و طرز استفاده استاندارد های آن را ثبت نموده است و اکشن اسکریپت نیز بر پایه آن سند پایه ریزی شده است . 

چندی از تفاوت های اکشن اسکریپت و جاوا اسکریپت :

اکشن اسکریپت از آبجکت های سمت سرور مانند Browser, window ,anchor پشتیبانی نمی کند . 

اکشن اسکریپت بطور کامل از آبجکت های داخلی جاوا اسکریپت پشتیبانی نمیکند .

اکشن اسکریپت از بعضی ساختارهای دستوری پشتیبانی میکند که در جاوا اسکریپت ممنوع است ( بطور مثال ifFrameloaded و اسلش ها) و جاوا اسکریپت نیز بعضی از سینتکس های خاص خود را دارد .مانند try , catch , throw , statement lables

اکشن اسکریپت از فانکشن ساز های جاوا اسکریپت پشتیبانی نمیکند . 

در جاوا اسکریپت مقدار بازگشتی داده های undefined همان undefined است . اما در اکشن اسکریپت مقدارش “” میشود(یعنی تهی) .

در اکشن اسکریپت مقدار تعیین نشده در متغیر های عددی NaN است . اما در مقدار تعیین نشده ها در عبارات وو متغیر های عددی صفر است .

در جاوا اسکریپت وقتی یک رشته نوع بولین دارد و طول رشته غیر از صفر باشد ،نتیجه آن true است و اگر طول رشته صفر باشد مقدارش false میشود . در اکشن اسکریپت رشته به عدد تبدیل میشود . اگر عدد غیر صفر بود مقدار true میدهد وگر نه مقدار false خواهد شد . 

 

 

نویسنده : علی اکبری

 منبع : پارسی گلد

E-mail: master@parsigold.com

دسته ها : آموزشی
همه چیز درباره Task Manager ویندوز Ctrl+Alt+Delete ؛ عملی که روزانه همگی ما بارها انجام میدهیم تا خود را از دست مشکلات پیش آمده برای ویندوز خلاص کنیم. اما آیا تمامی توانایی Task Manager این است؟ Task manager ابزار بسیار سودمندی است که اطلاعاتی درباره برنامه ها و فرایندهای اجرا شده بر روی سیستم و میزان مصرف منابع توسط این برنامه ها و فرایندها ارائه میدهد. از این ابزار بسیاری از مواقع برای عیب یابی سیستم استفاده میشود و این امکان را میدهد تا برنامه های را متوقف و یا اجرا کنیم. در این ترفند قصد داریم به معرفی بخش های مختلف این ابزار بپردازیم.  دو روشی که برای اجرای Task Manager بکار میرود به قرار زیر است : 1- Right-Click کردن بر روی یک قسمت خالی از Task Bar و انتخاب Task Manager . 2- فشردن سه کلید Ctrl+Shift+Esc (ابتدا Ctrl و Shift را نگاه دارید و سپس Esc را بزنید) یا همون دستور معروف Ctrl+Alt+Del . در همه سیستمها بعد از اجرای Task Manager باید حداقل سه برگه Applications، Processes و performance نمایش داده شوند. برگه Applications برنامه های اجرا شده بعد از ورود به سیستم را نمایش میدهد ؛ بسیاری از مواقع که برنامه ای در کار خود دچار مشکل میشود و قادر به پاسخگویی به فرامین شما نیست این پنجره شما را قادر میسازد برنامه را با انتخاب آن و زدن دکمه End Task متوقف کنید.  برگه Processes کلیه فرایندهای اجرا شده را با ذکر کاربر، مقدا مصرف CPU و Memory نمایش میدهد و این قابلیت را داراست تا مقادیر دیگری را نیز نمایش دهد که از منوی View قابل تنظیم است ؛ شاید بسیار پیش آمده که بعد از نصب یک برنامه و درایور جدید متوجه میشوید که سرعت سیستم بصورت قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است. برای شناسایی مشکل اولین کاری که باید انجام داد مراجعه به این قسمت و اطمینان از این که هیچ فرایندی به غیر از System idle process به طور ثابت مقداری بالاتر از 80 درصد ندارد. اگر با چنین مساله ای برخورد کردید باید حتما آن فرایند بخصوص را خاتمه دهید و مطمئن شوید که بعد از راه اندازی مجدد سیستم آن فرایند بخصوص مجدداً اجرا نمیشود.  برگه Performance بصورت شماتیک تغییرات سیستم را در استفاده از منابعی نظیر CPU و Memory نمایش میدهد.  برای استفاده از اطلاعات ارائه شده در این پنجره اس
دسته ها : آموزشی
ساختمان ربات
یک ربات صنعتی از 5 قسمت تشکیل شده است که این 5 قسمت در ارتباط با هم عمل می کنند


1. اندام های مکانیکی ربات : که شامل بازوهای پیوسته که به صورت لولا به هم متصلند و این مفصل ها به دو صورت عمل می کنند


• دورانی (Revolute )

• منشوری (Prismatic)

هر مفصل و بازو یک درجه آزادی را تشکیل می دهند (Degree of freedom)

در نتیجه اگر شما مثلا n مفصل و n‌ بازو داشته باشیم n‌ درجه آزادی خواهیم داشت این بازوها به بازویی که ربات به وسیله آن به جایی نصب شده متصلند این بازو به بازوی صفر مشهور است و جزء بازو های ربات محسوب نمی شود و در حرکت ربات تاثیری ندارند و به جایی مثلا زمین متصل هستند و توسط این پایه است که مختصات اولیه ربات را می سنجیم این مختصات اولیه به مختصات جهانی معروف است (World coordinate) نحوه شماره گذاری بازوها از بازوی پایه آغاز می شود تا به بازوی انتهایی ادامه می یابد نکته حائز اهمیت آن است که هیچگاه یک ربات یک مدار بسته را تشکیل نمی دهد

2. نیرو محرکه یا راه انداز(Actuator) تولید کننده قدرت و نیروی ربات است که توسط یک کنترل کننده دقیق به کنترل مفصل ها و بازوهای ربات می پردازد که خود شامل 3 نوع می باشد:

• پنوماتیک یا سیستم بادی ( Pneumatic system):

• هیدرولیک یا سیستم روغنی (Hydraulic System)

• سیستم برقی یا الکترونیک سیستم (Electronic System)

هر یک از این سه قسمت به طور مفطل توضیح داده خواهند شد

3. سیستم انتقال نیرو (Transmission system): واسطه ای بین سیستم اندام های مکانیکی و نیرو محرکه است که از محل تولید آن را به یکی از اندام ها منتقل می کند

4. سنسور یا حسگر(Sensor): حکم چشم ربات را دارند که شامل انواع برقی و نوری و .... می باشند

5. دستگاه کنترل یا کامپیوتر ربات (The robot Controller or computer) : در واقع برتری یک ربات از روی سیستم کنترل و میزان هوشمندی آن قابل ارزیابی است

دسته ها : آموزشی
 مقاله : سیستم مدیریت محتوا Cms چیست؟ سیستم مدیریت محتوا چیست ؟ سیستم های مدیریت محتوا یا Content Management System عبارتست از سیستمی که بتوان به وسیله آن سه عمل اصلی : ایجاد ، مدیریت و سطح بندی اطلاعات را انجام داد. سیستم های مدیریت محتوای دارای قابلیتهای زیادی بوده و بسته به نوع محتوا کارایی آنها نیز فرق می کند به عنوان مثال اگر محتوای شما تصویر یا فیلم باشد برای مدیریت و سطح بندی آن نیاز های متفاوت تری نسبت به محتوای متنی دارید یا اگر محتوای شما صوتی باشد این امر کاملا متفاوت خواهد شد. کاربرد عمده سیستم های مدیریت محتوا به ترتیب کاربرد و اهمیت محتوا به سه بخش کلی زیر تقسیم میشود :   1. محتوای متنی(Text Content ) : این محتوا شامل اخبار ، مقالات ، کتب و سایر محتواهای متنی از این قبیل میباشد که خود حجم عظیمی از اطلاعات را بر روی وب تشکیل می دهند .   2. محتوای چند رسانه ای( Multi Media Content ) : این محتوا شامل صوت ، تصویر و فیلم میشود که برای مدیریت آن از استاندارهای خاصی استفاده میشود بهمین دلیل سیستم های مدیریتی در این بخش کاملا تخصصی بوده و عمدتا کاربرد عمومی ندارد .   3. محتوای فایلی( File base Content ) : این محتوا شامل فایلهای فشرده ، فایلهای اجرایی و کتب الکترونیک میباشد که عمدتا برای نگهداری و مدیریت آن لازم است از استاندارد های خاصی استفاده شود، این نوع محتوا نیز به اندازه محتوای چند رسانه ای کاملا تخصصی بوده و برای مدیریت آن کمتر از سیستم های مرسوم استفاده میشود . سیستم های مدیریت محتوای از جهات دیگری نیز قابل بررسی هستند و آن نوع مدیریت و سطح بندی اطلاعات میباشد ، که پر اهمیت ترین بخش در آشنایی و کار با سیتم های مدیریت محتوا میباشد ، سیستم های مدیریت محتوا عمدتا دسترسی به اطلاعات را در سه بخش کلی در نظر می گیرند که به ترتیب : ایجاد یا ورود اطلاعات ، ویرایش ، مدیریت و انتشار اطلاعات البته هر چه سیستم مدیریت محتوا تخصصی تر باشد این سطح بندی ها جزئی تر میشود به عنوان مثال ایجاد یا ورود اطلاعات خود میتواند بر حسب نوع و دسته بندی محتوای دارای بخشهای متفاوتی باشد به عنوان مثال میتوان به سیستم گردش خبر در خبرگزاری ها اشاره کرد که در هر بخش اعم از ورود ، ویرایش و انتشار دارای دسترسی های متفاوتی می باشد . نوع دیگر سطح بندی ا
دسته ها : آموزشی
 مقاله : سیستم مدیریت محتوا Cms چیست؟ سیستم مدیریت محتوا چیست ؟ سیستم های مدیریت محتوا یا Content Management System عبارتست از سیستمی که بتوان به وسیله آن سه عمل اصلی : ایجاد ، مدیریت و سطح بندی اطلاعات را انجام داد. سیستم های مدیریت محتوای دارای قابلیتهای زیادی بوده و بسته به نوع محتوا کارایی آنها نیز فرق می کند به عنوان مثال اگر محتوای شما تصویر یا فیلم باشد برای مدیریت و سطح بندی آن نیاز های متفاوت تری نسبت به محتوای متنی دارید یا اگر محتوای شما صوتی باشد این امر کاملا متفاوت خواهد شد. کاربرد عمده سیستم های مدیریت محتوا به ترتیب کاربرد و اهمیت محتوا به سه بخش کلی زیر تقسیم میشود :   1. محتوای متنی(Text Content ) : این محتوا شامل اخبار ، مقالات ، کتب و سایر محتواهای متنی از این قبیل میباشد که خود حجم عظیمی از اطلاعات را بر روی وب تشکیل می دهند .   2. محتوای چند رسانه ای( Multi Media Content ) : این محتوا شامل صوت ، تصویر و فیلم میشود که برای مدیریت آن از استاندارهای خاصی استفاده میشود بهمین دلیل سیستم های مدیریتی در این بخش کاملا تخصصی بوده و عمدتا کاربرد عمومی ندارد .   3. محتوای فایلی( File base Content ) : این محتوا شامل فایلهای فشرده ، فایلهای اجرایی و کتب الکترونیک میباشد که عمدتا برای نگهداری و مدیریت آن لازم است از استاندارد های خاصی استفاده شود، این نوع محتوا نیز به اندازه محتوای چند رسانه ای کاملا تخصصی بوده و برای مدیریت آن کمتر از سیستم های مرسوم استفاده میشود . سیستم های مدیریت محتوای از جهات دیگری نیز قابل بررسی هستند و آن نوع مدیریت و سطح بندی اطلاعات میباشد ، که پر اهمیت ترین بخش در آشنایی و کار با سیتم های مدیریت محتوا میباشد ، سیستم های مدیریت محتوا عمدتا دسترسی به اطلاعات را در سه بخش کلی در نظر می گیرند که به ترتیب : ایجاد یا ورود اطلاعات ، ویرایش ، مدیریت و انتشار اطلاعات البته هر چه سیستم مدیریت محتوا تخصصی تر باشد این سطح بندی ها جزئی تر میشود به عنوان مثال ایجاد یا ورود اطلاعات خود میتواند بر حسب نوع و دسته بندی محتوای دارای بخشهای متفاوتی باشد به عنوان مثال میتوان به سیستم گردش خبر در خبرگزاری ها اشاره کرد که در هر بخش اعم از ورود ، ویرایش و انتشار دارای دسترسی های متفاوتی می باشد . نوع دیگر سطح بندی ا
دسته ها : آموزشی
برای جلوگیری از ویروس های کامپیوتری چه کنیم ؟ در اینترنت نیز همانند باقی جهان، خطر در کمین شماست. هنگام دریافت (download) یک فایل از اینترنت، همیشه این احتمال وجود دارد که کامپیوتر شما به ویروس آلوده شود. ویروس ها، برنامه های مضری هستند که به کامپیوتر حمله کرده و خسارات متعددی به بار می آورند، از قبیل حذف فایل های داده، پاک کردن برنامه ها و یا نابود کردن محتویات هاردیسک. البته همه ویروس ها خرابی به بار نمی آورند، برخی از آنها فقط به ارسال پیامهای آزار دهنده بسنده می کنند. هرچند ممکن است با دریافت فایل ها از اینترنت، کامپیوتر شما به ویروس آلوده شود، ولی انتقال ویروس ها تنها از طریق اینترنت صورت نمی گیرد. برای مثال اگر از طریق «پست الکترونیکی» یا «شبکه داخلی شرکت» خود نیز فایلی ارسال کنید، ممکن است به ویروس آلوده شوید. حتی در مواردی «نسخه خریداری شده یک نرم افزار» نیز حاوی ویروس است. واژه ویروس، یک واژه کلی است که برای برنام های بسیاری به کار می رود. ویروس ها برای انواع خاصی از کامپیوترها مانند کامپیوترهای شخصی یا مکینتاش نوشته می شوند، زیرا فایل هایی را که می توانند آلوده کنند، فقط در همان کامپیوتر خاص، اجرا می شوند. ویروس های قدیمی، خود را به برنامه ها و یا فایل های داده می چسبانند، کامیپوتر را آلوده کرده و در هارددیسک تولیدمثل می کنند و سپس به داده ها، هارددیسک و فایل ها صدمه می رسانند. ویروس ها معمولا ۴ بخش از کامپیوتر را مورد حمله قرار می دهند: «فایل برنامه های اجرایی»، «سیستم فهرست بندی فایل ها» که مکان تمامی فایل های کامپیوتر را ردیابی می کند (و بدون آن کامپیوتر شما قادر به کار نیست)،«نواحی راه انداز و سیستمی» که برای شروع به کار کامپیوتر ضروری هستند و در نهایت «فایل های داده». زمانی تصور می شد ویروس ها نمی توانند فایل های داده را آلوده کنند، اما امروزه ویروس ها این نوع فایل ها را نیز آلوده می کنند. برای مثال برخی از ویروس ها خود را به ماکروهای word تحت ویندوز در داخل یک فایل داده ای word می چسبانند و به محض اجرای یک ماکروی خاص،‌فعالیت خود را آغاز می کنند. اسب های تروا که خود را به شکل برنامه های عادی و مفید جلوه می دهند، در حقیقت ویروس هستند. به عنوان مثال
X